Rode Duivels verenigen zich achter de One Love-campagne

Dinsdagavond 20 september zaten de Rode Duivels en de stafleden samen over arbeids- en mensenrechten in Qatar en besloten om de krachten te bundelen met Nederland, Engeland, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en Wales voor een gemeenschappelijke actie met betrekking tot mensenrechten via de One Love-Campagne.

Gisterenavond kregen de Rode Duivels opnieuw een update over de veranderingen en werkpunten in Qatar. Op vraag van de ploeg en de staf hebben we samen met hen verder gewerkt op de inhoud van de workshop in juni gegeven door Amnesty International.

Tijdens deze 2de workshop stonden we stil bij de actuele situatie en bij de concrete vragen die de Rode Duivels reeds hebben gekregen uit hun entourage. Vragen zoals, vrienden uit de LGBTQ+ community die graag zouden afreizen, maar het niet zien zitten, wat kan ik hen meegeven?

Tijdens deze workshop hebben we ook het voorstel besproken om de One Love-campagne te steunen tijdens alle komende wedstrijden in 2022. Deze One Love-campagne maakt gebruik van de kracht van voetbal om inclusie te bevorderen en een boodschap uit te dragen tegen elke vorm van discriminatie en onrecht, nu de ogen van de wereld gericht zijn op ons wereldspel.

Deze boodschap wordt gesymboliseerd door de respectieve aanvoerders van de nationale mannenploegen die de kenmerkende One Love-armband dragen.

De inzet voor de campagne begint met de UEFA Nations League-wedstrijden van deze maand tegen Wales en Nederland.

De acht deelnemende landen aan het WK van deze winter zullen de armband - met daarop een hart met kleuren die representatief zijn voor alle achtergronden - dragen tijdens het toernooi.

“Door al met 10 landen dezelfde aanvoerdersband te dragen, geven we alvast een sterk signaal van solidariteit. We kunnen alleen maar hopen dat in de komende weken nog meer landen ons voorbeeld zullen volgen.”
Eden Hazard, aanvoerder van de Rode Duivels

Deze steun voor de One Love-campagne is een onderdeel van het bredere engagement van de KBVB om het WK te gebruiken als een platform voor verandering, waarbij volledig wordt erkend dat er sinds de toekenning van het toernooi vooruitgang is geboekt in Qatar.