Plooien gladgestreken, selectieprocedure voor opvolging Martinez wordt opgestart

De Raad van Bestuur en het management van de KBVB hebben de voorbije dagen de tijd genomen om de situatie na het WK te evalueren. De teleurstelling zindert nog na. Met de Gouden Generatie waren we het verliezen zowat verleerd, maar de Rode Duivels waren jammer genoeg niet op de afspraak in Qatar.

Binnen de Raad was ongerustheid ontstaan over de toekomst van de Rode Duivels. Na een open gesprek zijn de violen gestemd en wordt meteen werk gemaakt van een uitgebreide sportieve evaluatie en de zoektocht naar een opvolger van Roberto Martinez als bondscoach.

Roberto Martinez was 6 jaar lang een geweldige ambassadeur voor ons Belgische voetbal. Met Martinez als bondscoach stond België 4 jaar lang nummer 1 op de wereldranglijst, kwalificeerde het zich 4 maal voor een eindtoernooi (incl. Final Four van de Nations League) en de allermooiste herinnering blijft wellicht de derde plek op het WK in Rusland.

Daarnaast heeft hij als Technisch Directeur een grote impact gehad. De KBVB heeft onder Martinez een grote sprong voorwaarts gemaakt, een echte high performance cultuur geïnstalleerd en de basis gelegd voor de lange termijn toekomst.

Het hele KBVB-team is Roberto Martinez bijzonder dankbaar.

Taskforce ondersteunt management

Voor de zoektocht naar een opvolger zal de KBVB teruggrijpen naar de beproefde selectieprocedure van 2016. De KBVB streeft namelijk naar een breed gedragen en robuuste aanstelling. Om de zoektocht in goede banen te leiden, wordt een Taskforce opgezet.

De KBVB heeft aan de Pro League gevraagd of ze voetbaltechnische expertise ter beschikking wil stellen en is verheugd te kunnen melden dat naast Peter Bossaert (CEO KBVB) de KBVB-bestuurders Sven Jaecques (R. Antwerp FC) en Pierre Locht (R. Standard de Liège) deel zullen uitmaken van de Taskforce. Op vraag van de KBVB wordt de Taskforce vervolledigd met Bart Verhaeghe (Club Brugge KV), die gevraagd werd om zijn kennis en ervaring opnieuw te delen.

De Taskforce zal een evaluatie maken van de sportieve situatie, het profiel bepalen van de nieuwe bondscoach en de vacature openstellen. Het zal uit de lijst van kandidaten de uiteindelijke kandidaat voordragen aan de Raad van Bestuur van de KBVB.

De Taskforce gaat meteen aan de slag. ​

KBVB versterkt technische hart

Vertrekkende vanuit de sportieve evaluatie zal de KBVB ook werk maken van het versterken van het technische hart van de voetbalbond, de Taskforce zal dit proces mee ondersteunen. Het zal hierbij verder bouwen op de professionele fundamenten die Roberto Martinez en zijn team de voorbije jaren hebben neergezet. In het technisch hart komt alles samen wat te maken heeft met de sportieve organisatie: de nationale (jeugd)ploegen, de voetbalvisie over de verschillende leeftijdsgroepen heen, data en technologie, performance analysis, scouting en talent-detectie, health and performance, het futsal, en dit zowel voor mannen- als vrouwenteams. De KBVB zal samen met de aanstelling van de nieuwe bondscoach ook het organigram bekendmaken van het technische hart.

“De voorbije dagen waren best woelig. Daar moeten we niet flauw over doen. Net zoals het groepsgesprek bij de Rode Duivels heeft het ons als Raad van Bestuur goed gedaan om de dingen te benoemen en uit te praten. We kijken nu weer vooruit en gaan samen aan de slag. Hoewel de uitdagingen groot zijn, is dit niet ground zero. We hebben in Tubeke een state-of-the-art infrastructuur. De sportieve structuur staat er ook en is erg stevig. Er zijn heel wat spelers die de ambitie hebben uitgesproken te willen blijven deel uitmaken van de ploeg. Er is ook nieuw, aanstormend talent. Aan de nieuwe bondscoach om ermee aan de slag te gaan en ons naar nieuwe successen te leiden.”
Peter Bossaert, CEO van de KBVB