Pascale Van Damme voor twee jaar benoemd als voorzitter van de KBVB

De raad van bestuur van de KBVB heeft Pascale Van Damme unaniem benoemd als voorzitter. Van Damme is al meer dan een jaar voorzitter, en had zich als enige kandidaat gesteld voor het mandaat. CEO Piet Vandendriessche, de regionale voetbalfederaties Voetbal Vlaanderen en ACFF, de Pro League en de leden van de raad van bestuur van de KBVB kijken uit naar de verdere samenwerking.

“De aanstelling van Pascale Van Damme als voorzitter is een keuze voor stabiliteit, professionaliteit en teamwork. Ik kijk ernaar uit om het goede werk de komende jaren verder te zetten, en het Belgisch voetbal op alle niveaus te laten groeien. Onze rol is niet alleen de grootste voetbalsterren te laten excelleren, maar ook de meer dan 560.000 leden plezier te laten beleven aan hun sport. Laat ons daar samen verder werk van maken!”

– Piet Vandendriessche, CEO KBVB

Pascale Van Damme trad op 5 juni 2021 toe tot de raad van bestuur van de KBVB. Op 22 mei 2023 werd ze – na het ontslag van de vorige voorzitter – benoemd als voorzitter. Vandaag start een volgend hoofdstuk: een mandaat van twee jaar. ​

Het afgelopen jaar heeft Pascale Van Damme intensief samengewerkt met de leden van de raad van bestuur, Piet Vandendriessche aangesteld als CEO, vele nationale en internationale contacten gelegd en de BNG-kandidatuur voor het WK vrouwenvoetbal 2027 gepromoot. Ondanks dat het WK niet naar Europa komt, heeft de BNG-campagne de positie van de KBVB bij UEFA, FIFA en voetbalbonden wereldwijd versterkt en de internationale erkenning voor het Belgisch voetbal vergroot. ​

Pascale Van Damme wil het werk de komende jaren verderzetten om het Belgisch voetbal verder te laten scoren. Ze zal een bijzondere aandacht besteden aan projecten die haar nauw aan het hart liggen, zoals het verder uitbouwen van het vrouwenvoetbal, de digitalisering en de internationale relaties. Ze wil ook samen met de leden van de raad van bestuur de maatschappelijke rol van de KBVB verder uitspelen, en helpen om de KBVB op financieel vlak structureel gezond te maken. ​

"Pascale Van Damme nam de leiding van de KBVB in handen in moeilijke omstandigheden. Ze heeft voor rust en stabiliteit gezorgd aan de top van onze federatie. De komende jaren wachten er ons nog vele uitdagingen. Maar ik heb er vertrouwen in dat we die met Pascale Van Damme aan het roer tot een goed einde zullen brengen."

– Jorg Keldermans, voorzitter Voetbal Vlaanderen

"Vanuit de Pro League wensen we mevrouw Pascale Van Damme proficiat met de verkiezing tot bondsvoorzitter. We kijken er naar uit om de komende jaren samen verder aan de slag te gaan voor een sterk Belgisch voetbal, van aan de basis tot de top van de piramide."

– Bart De Smet, voorzitter Pro League