KBVB neemt afscheid van Herbert Fandel en stelt Peter Willems aan als directeur van de arbitrage

Bertrand Layec verlaat KBVB aan het einde van het seizoen

De KBVB heeft beslist een wijziging door te voeren aan de top van het Professional Refereeing Department (PRD). Peter Willems is aangesteld als directeur, terwijl Hebert Fandel de federatie verlaat. De KBVB wil Fandel bedanken voor het geleverde werk gedurende de afgelopen twee en een half jaar. Aan het einde van het seizoen scheiden ook de wegen met Bertrand Layec.

Peter Willems wordt directeur van het PRD

Peter Willems krijgt als directeur de opdracht om het PRD verder te professionaliseren, en het niveau van de arbitrage in ons land verder te verhogen. Hij wordt hierin bijgestaan door verschillende experten. Stephanie Forde blijft verantwoordelijk voor het operationele luik van de Belgische arbitrage, en Frank De Bleeckere voor de begeleiding en doorstroming van jonge scheidsrechters. Kevin Blom en Christophe Dierick zijn verantwoordelijk voor de VAR. Bertrand Layec ten slotte, blijft verantwoordelijk voor de technische ondersteuning van de scheidsrechters. In juni van dit jaar loopt het contract van Layec af, en verlaat hij dus de KBVB. ​

Na een aantal bewogen maanden, rekent CEO Piet Vandendriessche op Peter Willems om de rust bij het PRD te laten terugkeren. Willems staat in voor de organisatie van de dagelijkse werking. Zo zal hij het proces van de aanduiding van de scheidsrechter overzien. Die aanduidingen zullen worden beslist in team, en op basis van de beschikbare data. Die data laten toe om de kwaliteit van scheidsrechters en assistent-scheidsrechters in het professionele voetbal op een objectieve manier op te volgen.

Verder zal Willems het strategische plan voor de professionele arbitrage – dat bij de aanvang van het seizoen is gelanceerd – uitrollen, en verder uitwerken. Hij buigt zich ook over de structuur en organisatie van het PRD voor het komende seizoen. ​

“Onze scheidsrechters staan in het oog van de storm, terwijl ze liefst in alle discretie hun werk uitvoeren. De komende maanden willen we hen daarbij helpen. Op korte termijn door de begeleiding te bieden die ze verdienen, maar ook door te bouwen aan de toekomst van de arbitrage in ons land. We zoeken niet naar snelle oplossingen, maar werken aan een breed gedragen plan van aanpak dat de arbitrage op lange termijn naar een hoger niveau zal brengen. Want het belang van een kwalitatieve arbitrage en VAR kan niet voldoende worden onderstreept.”

– Piet Vandendriessche, CEO KBVB

“Wegens persoonlijke redenen en omdat ik als voorzitter van de Belgische scheidsrechters mijn verantwoordelijkheid wil nemen voor de huidige situatie, leg ik mijn functie met onmiddellijke ingang neer. Ik hoop dat dit de druk op onze scheidsrechters wegneemt, want ze staan de komende weken en maanden voor moeilijke opdrachten. Het was een eer om voorzitter te zijn van de Belgische arbitrage. Ik wens de KBVB – en de scheidsrechters in het bijzonder – het allerbeste voor de toekomst.”

– Herbert Fandel

Respect voor de scheidsrechters

Op maandag 19 februari deed het Bondsparket een oproep voor meer respect voor de scheidsrechters, CEO Piet Vandendriessche sluit zich daarbij aan. ​

“Onze scheidsrechters leiden – soms in moeilijke omstandigheden – elke week met de grootste professionaliteit vele wedstrijden in goede banen, en verdienen dus ieders respect. Ik rekenen dan ook op de steun en sereniteit van alle partners om dit op de best mogelijk manier te kunnen doen. De scheidsrechters maken een essentieel deel uit van onze geliefde sport, want zonder scheidsrechters is er geen voetbal.”

– Piet Vandendriessche, CEO KBVB

De professionele scheidsrechters dienen als voorbeeld voor de jonge generatie scheidsrechters, profielen waar zowel Voetbal Vlaanderen en ACFF naar op zoek zijn. Want het Belgische scheidsrechterkorps heeft nood aan versterking. Momenteel zijn er zo’n 4.500 actief in België, terwijl dat er 5.500 zouden moeten zijn. Deze mensen leiden niet alleen vele jeugd- en amateurwedstrijden in goede banen, maar maken ook kans om door te groeien naar de top van de arbitrage. ​

Piet Vandendriessche en Peter Willems roepen dan ook iedereen op om respect te tonen voor de scheidsrechters, op alle niveaus. Voor het profvoetballen rekenen ze in het bijzonder op de steun van de spelers, coaches, bestuursleden, journalisten, commentatoren, supporters en alle andere mensen die het Belgisch voetbal een warm hart toedragen.