Jonathan Lardot nieuwe technisch directeur Arbitrage

Lardot ruilt fluitje in voor bureau in het Professional Refereeing Department ​

De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) heeft een nieuwe technisch directeur Arbitrage. Jonathan Lardot kwam als beste kandidaat uit de aanwervingsprocedure, en vervoegt het Professional Refereeing Department (PRD), onder leiding van Peter Willems. Met deze nieuwe professionele uitdaging zet Lardot een punt achter zijn carrière als semiprofessionele scheidsrechter. Verder stopt in onderling overleg de samenwerking met Frank De Bleeckere.

De KBVB neemt opnieuw een belangrijke stap in de verdere professionalisering van de arbitrage. Nadat Peter Willems is aangesteld als directeur Sport en Arbitrage, zijn vier nieuwe semiprofessionele scheidsrechters aangeduid en zijn tijdens de play-offs een aantal optimalisaties doorgevoerd die snel tot goede resultaten hebben geleid. De aanstelling van Jonathan Lardot als technisch directeur weerspiegelt de ambitie om de arbitrage op lange termijn verder naar een hoger niveau te tillen. ​

Jonathan Lardot maakt in april 2011 zijn debuut als scheidsrechter op het hoogste niveau, en is sindsdien vier keer verkozen tot Scheidsrechter van het Jaar. Sinds oktober 2023 is hij eveneens hoofd opleiding van de scheidsrechter bij ACFF, de Franstalige regionale federatie. Hij heeft dus de nodige ervaring – zowel op het veld als in het begeleiden van scheidsrechters – die hij voortaan ter beschikking stelt van het PRD. ​

Onder leiding van directeur Sport en Arbitrage Peter Willems zal Jonathan Lardot verder werken aan een visie en strategisch plan voor de Belgische arbitrage, en een geoptimaliseerde structuur voor het PRD. In uitvoering van dat plan, en in nauwe samenwerking met de regionale federaties ACFF en Voetbal Vlaanderen, staat hij in voor de begeleiding en coaching van de Belgische scheidrechters.

“Sinds mijn aanstelling als directeur Sport en Arbitrage is mijn ambitie om onze scheidsrechters op het hoogste niveau te laten presteren. Ik ben blij dat Jonathan Lardot mij hierin komt bijstaan. Hij kent de knepen van het vak en heeft al blijk gegeven van uitstekende leiderschapscapaciteiten. Ik wens hem veel succes in zijn nieuwe functie!”

– Peter Willems, directeur Sport en Arbitrage

"Het einde van mijn sportieve carrière betekent de start van een ambitieus en realistisch project. Onze doelstelling met Peter Willems is om de globale ontwikkeling van de Belgische scheidsrechters te ondersteunen, in de overtuiging dat we over alle troeven beschikken om het hoogste Europese niveau te bereiken." ​

– Jonathan Lardot, technisch directeur Arbitrage

In onderling overleg stopt de samenwerking tussen het PRD en Frank De Bleeckere. De KBVB wil Frank De Bleeckere bedanken voor de jarenlange samenwerking, en het uitstekende werk.

In de aanloop van het nieuwe seizoen zullen Peter Willems en Jonathan Lardot de pers toespreken, en de nieuwigheden voor de arbitrage voorstellen. U krijgt nog een uitnodiging voor deze persconferentie. In tussentijd geeft Jonathan Lardot geen interviews.